Digitaal stripverhaal

Een fotostripverhaal maken met de klas

Een fotostripverhaal maken met de klas

Sessiebeschrijving

Het maken van een stripverhaal is een echte klassieker onder de lessen in het lager en eerste graad van het secundair onderwijs. De zelfgemaakte tekeningen vervangen door foto’s zorgt dat deze les een mediawijs kantje krijgt. Toch moet je voor een geslaagd resultaat ook denken aan compositie, plaats voor tekstballonnen, camerastandpunt, afwisseling in achtergrond enzovoort.  Tegelijk creëren we ook de kans om het te hebben over privacy, portretrecht, publiceren van foto’s op internet enzovoort.

Wij komen langs in de school en brengen fototoestellen en/of iPads mee. We verkennen de terminologie over fotografie en de aandachtspunten voor het maken van de foto’s voor het stripverhaal. Daarna gaan de leerlingen aan de slag om het scenario (dat je bij voorkeur vooraf maakte met de leerlingen) om te zetten in foto’s. Vervolgens gaan de leerlingen met onze laptops en/of iPads aan de slag om hun eigen foto-stripverhaal te maken.

Deze sessie kan aansluiten bij

Antipestproject: scenario’s over pesten en pesten vermijden

Project milieu: scenario’s rond afval, energiebesparing, … (MOS-project?)

Als lokale test om achteraf tijdens een openluchtklas zélf aan de slag te gaan.

Gebruikte technologie

Je kan kiezen uit twee scenario’s:

Laptopklas en digitale fototoestellen. We gebruiken Microsoft Publisher om strips vorm te geven.

iPadklas: We gebruiken de iPad om foto’s te maken en de app Comic Life om ze om te zetten naar een stripverhaal.

 

Comments are closed.