Wat is mediawijsheid?

Mediawijsheid is een “modeterm” in het onderwijs en toch is de term niet even duidelijk voor iedereen. Iets met zoeken van betrouwbare bronnen op internet, wordt al snel gedacht. Toch is mediawijsheid veel meer dan dat. En voor wie denkt dat je een computernerd moet zijn om mediawijs te kunnen zijn: niets is minder waar!

Mediawijsheid is media kritisch kennen en gebruiken

Mediawijs ben je als je weet hoe media gemaakt worden. Hoe ontstaat een krant, het televisienieuws of een online encyclopedie? Lessenreeksen over hoe journalisten artikels schrijven voor de krant of hoe een radioreporter z’n werk doet zijn niet nieuw. Alleen noemen we het nu mediawijsheid. Internet heeft vandaag echter een belangrijke positie ingenomen, dus hoort “het web” naast de klassieke media als krant, radio en televisie ook behandeld te worden.

Eens je een medium kent kan je er ook kritisch naar kijken. Je bekijkt elk medium bewuster en stelt je vragen bij wat je ziet en hoort. Waarom verschilt de voorpagina van de ene krant van een andere krant? En welke gevolgen heeft dat voor mijn nieuwsperceptie? Stelde de journalist van dat duidingsprogramma dat ik net bekeek de juiste vragen? Is de informatie die ik op deze website vind neutraal en informatief of probeert men me hier iets aan te smeren?

Met de komst van het web is de hoeveelheid informatie exponentieel toegenomen, maar ook onze mogelijkheden om zelf media te maken. Via sociale netwerken worden we zelf uitgever en delen we interessante informatie. Via ons blog publiceren we onze kritische bemerkingen bij het nieuws of brengen we verslag van onze hobby.

Niets nieuws onder de zon?

Als je bovenstaande beschrijving van mediawijsheid las denk je als leerkracht terecht dat je al jaren aan deze doelstellingen werkt.  Maar in de gemediatiseerde maatschappij is het belang van mediawijsheid vele malen groter geworden. We zijn niet langer “maar” ontvanger. Steeds vaker loopt de communicatie cyclisch en wordt de ontvanger onmiddellijk ook zender. Denk maar aan televisieprogramma’s die via Twitter of een 2e scherm app op de smartphone een rechtstreekse lijn hebben met de kijker.

Het creëren van media door blogs, Podcasts (radioprogramma’s die verdeeld worden via het internet) of live streams (live video op afstand via het internet) klinkt technisch en is het in sommige gevallen ook. Maar toch hoef je als leerkracht geen “technologie-geek” te zijn om te werken aan mediawijsheid. Als leerkracht bezit je vast de kennis van media die nodig is om leerlingen een bewuste en kritische houding mee te geven. En de technologie… daarvoor kan jij je laten bijstaan door de leerlingen. Of je kan Wijze Mediaklassen op jouw school uitnodigen om het te demonstreren natuurlijk.

Er is dus in wezen niets nieuws onder de zon. Maar laat mediawijsheid dan de zonnecrème zijn die voorkomt dat onze kinderen zich verbranden.

 

Comments are closed.